SAP en Pega: Concurrentie of juist versterking?

Ron Slegers Pega Consultant

Waar we bijna 10 jaar geleden begonnen als SAP-experts, verbreedde iQibt de laatste jaren haar horizon door ook te kijken naar andere IT-oplossingen. Na enig onderzoek blijkt Pega een steeds meer gewild IT-platform te zijn bij onze klanten binnen de verschillende branches.
Als SAP en Pega expert zien we echter steeds vaker vragen als: Wat is het verschil tussen SAP en Pega? Botsen de twee oplossingen of versterken ze elkaar juist? En hoe combineer je strategisch de twee oplossingen om businessprocessen optimaal te verbeteren?

Waar ligt de kracht van Pega?

Pega’s kracht ligt met name op het gebied van Case Management en Business Process Management (BPM). Als low-code platform richt Pega zich ook op front-end processen en integratie. Doordat Pega de programmeerfuncties heeft ondergebracht in een visuele tool, richt je klantprocessen eenvoudig end-to-end in. Daarnaast fungeert Pega als ‘integratie applicatie’ die gegevens uitwisselt tussen de verschillende systemen binnen een organisatie.

Hoe werkt Pega?

Binnen Pega worden hoofd- en sub-processen samen met de klant gebouwd. De klant ziet direct resultaat in het gebruik van de process flows, zonder dat je deze eerst in andere programma’s, zoals Aris of Visio worden uittekent. Nadat een business analist deze flows met de klant heeft doorgenomen, kan een ontwikkelaar de technische details inrichten. Hierin biedt Pega verschillende mogelijkheden voor datatransformatie, systeemintegratie, functiescheiding door gebruik van werkbakken en de afhandeling van geautomatiseerde en handmatige processen.

Wat is het verschil tussen Pega en SAP?

SAP & Pega het verschil

Pega profileert zichzelf met Case Management & BPM als een flexibele schil om de core applicaties van een organisatie heen. Pega helpt bij eenvoudige en procesgeoriënteerde integratie van systemen. Processen zijn eenvoudig herbruikbaar tussen bijvoorbeeld UI en service toepassingen. Context specifieke aanpassingen of variaties op een standaardproces kun je via het “layer cake” principe eenvoudig toevoegen. Pega is een zelf documenterend en visueel platform. Door het “low-code” karakter van het platform ben je beperkt afhankelijk van programmeerexpertise. Tot slot is Pega een unified desktop en geen gegevensbron. Implementatie van Pega vraagt daarom geen migraties of voortdurende synchronisaties voor het bewaken van consistentie.

In tegenstelling tot Pega profileert SAP S/4HANA zichzelf als de digitale kern van het bedrijf. Dus geen schil om een core app heen. SAP S/4HANA biedt een goed configureerbare standaardoplossing voor vrijwel elk bedrijfsproces. S/4HANA werkt met een zeer snelle database techniek waarbij alle data “in memory” wordt opgeslagen. Deze techniek opent de poort naar embedded analytics op basis van grote hoeveelheden realtime informatie, machine learning en vele andere nieuwe technologieën. S/4HANA vraagt om een “keep the core clean” aanpak waarbij je afwijkingen van de standaard realiseert in een schil om de digitale kern heen. Daarnaast biedt SAP zelf, via het SAP Cloud Platform, een oplossing voor vrijwel elk denkbaar type uitbreiding. Denk aan bijvoorbeeld SAP Leonardo voor blockchain en machine learning.

iQibt-Customize-vs-coding

1. Customizing vs coding

Zoals eerder vermeld, ligt de kracht van Pega met name in het feit dat je volledige businessprocessen eenvoudig end-to-end inricht door middel van configuratie. Alleen in hoge uitzondering is enig programmeerwerk (Java) noodzakelijk. Hierbij biedt Pega niet zozeer configuratie opties, maar tools waarmee je de processen inricht. De businessprocessen zijn hierdoor al in korte tijd zichtbaar, waarna verdere detaillering plaatsvindt.

Waar je met Pega de klantprocessen in process flows opzet, werkt SAP juist met standaardprocessen. Door middel van customizing worden configuratie aanpassingen gedaan waarmee je klant specifieke behoeftes invult. Wanneer je een noodzakelijke klantbehoefte niet met de standaard configuratiemogelijkheden kan invullen, geeft SAP je op diverse plaatsen in het systeem de mogelijkheid om een extensie toe te voegen.
Dit kan op twee manieren:

  1. Side-by-side extensie: Hierbij wordt een uitbreiding als een losse applicatie naast het systeem gezet. Dit kan in ABAP code via de SAP Cloud Platform SDK. Code is echter geen noodzaak, omdat ook toepassingen als bijvoorbeeld SAP Cloud Platform Workflow, Pega of Mendix op deze manier als extensie geïntegreerd kunnen worden.
  2. In-app extensie: Dit is de vorm waarin men ouderwets aan het systeem sleutelt. SAP benadrukt sterk, dit alleen in specifieke situaties te doen. Bijvoorbeeld bij het toevoegen van een klantspecifiek veld, of wanneer het koppelvlak zelf uitgebreid moet worden. Dus het aanpassen van een API of Odata service.

2. User Experience

In tegenstelling tot SAP, kun je binnen Pega de UX-interface geheel naar de “look and feel” van de eindklant inrichten. Hierdoor ‘voelt’ de omgeving vertrouwd aan. En dat draagt bij aan een positieve gebruikerservaring. Als een andere applicatie wordt gekozen voor UX dan ondersteunt Pega dit met de DX API. Dit is een specifieke API waarin alle UX relevante informatie wordt doorgegeven. Ook is Pega een op Java-gebaseerde applicatie en dus web-based. Iedereen, zowel ontwikkelaars als gebruikers loggen altijd in via de web-browser. Hierdoor kan iedereen vanaf iedere werkplek bij de Pega-omgeving, zonder dat installatie van een extra applicatie noodzakelijk is. Pega biedt momenteel haar oplossingen zowel ‘on premise’, als in de cloud aan. Wanneer de klant kiest voor cloud is er de keuze voor het gebruik van een ‘Pega cloud’ gebaseerde oplossing of een klant specifieke cloud oplossing.

iQibt Cloud

S/4HANA gebruikt Fiori 3.0 als applicatie voor UX. Hiermee wordt ingezet op de harmonisatie van “look and feel” over verschillende producten en devices. Verder legt SAP met Fiori een sterke nadruk op integratie en het embedden van automatiseringsfuncties, zoals RPA en machine leaning. Fiori geeft dus niet een volledig vrije hand in de “look and feel”, maar zorgt wel voor een consistente “look and feel” bij alles wat aangesloten wordt. Evenals bij Pega log men in op de Fiori launchpad via een browser. Fiori ondersteunt echter ook specifieke app ontwikkeling voor, bijvoorbeeld Android of IOS. Fiori is standaard voor S/4HANA en SAP Cloud oplossingen, maar kan ook worden gebruikt met SAP ECC en is hierdoor een hele nuttige tool bij de transitie van SAP ECC naar S/4HANA

3. Branche gerichtheid

Pega is een relatief nieuw platform waarbij het zich in eerste instantie branche onafhankelijk ontwikkelde. De laatste jaren ontwikkelde Pega echter ook  specifieke oplossingen, zoals oplossingen voor marketing en customer service.

SAP richt zich al heel wat jaren op industrie specifieke software. Deze zogenaamde “industry solutions” worden vaak toegepast in combinatie met de meer standaardmodules. Binnen iQibt richten we ons met SAP op oplossingen voor (Public) Finance, Customer Experience, Insurance en Banking. De afgelopen 10 jaar bouwden wij bij iQibt een expertise op in zowel de standaardmodules als de gebruikte “industry solutions” binnen deze werkgebieden. Door de jaren heen waren er regelmatig vragen over hoe bepaalde “industry solutions” in S/4HANA zullen worden ondersteund. Wij zien nu, met de inmiddels 5e grote release van S/4HANA, dat de dekkingsgraad van de “industry solutions” in onze werkgebieden goed is.

iQibt-SAP-Pega

Hoe zien we dan de combinatie van Pega en SAP bij onze klanten?

De product positionering van Pega Case Management & BPM en SAP S/4HANA laten eigenlijk direct al de richting zien voor een complementaire set-up.

  • SAP S/4HANA als digitale core voor bedrijfsprocessen
  • SAP S/4HANA met in memory opslag van zowel procesdata als masterdata.
  • SAP Fiori Launchpad als geharmoniseerde user interface daar waar uniformiteit van groter belang is dan specifieke branding.
  • Pega als flexibele schil voor alle UX waar een specifieke “look and feel” kritisch is
  • Pega als side-by-side oplossing voor specifieke processen/processtappen die niet in de standaard van S/4HANA zijn ondersteund.
  • Pega voor proces georiënteerde integratie van S/4HANA met andere systemen in het landschap.

Je kan deze principes flexibel toepassen, zo kunnen SAP koppelvlakken (API’s en Odata services) makkelijk en zonder programmeren worden opgepakt in PEGA voor specifieke verwerking. Vise versa kan je een Pega proces eenvoudig en consistent met andere apps ontsluiten via een Fiori app in het launchpad.

Samengevat brengt deze combinatie dan:

  1. Goede mogelijkheden voor branding naar de buitenwereld toe.
  2. Een schone digitale core applicatie met hoge performance.
  3. Automatische harmonisatie en schaalbaarheid van applicaties in interne berdrijfsvoering, bereikbaar via browser en op elk type apparaat.
  4. Een flexibele schil voor maatwerk op basis van “low-code” en dus met veel minder afhankelijkheid van ontwikkel expertise.

Waar zitten dan met name de overlappingen tussen SAP en Pega?

Er zijn een aantal werkgebieden waar SAP en Pega overlappende producten leveren. Deze overlap neemt met de ontwikkeling van producten toe. Zo investeren zowel Pega als SAP in industrie specifieke software voor Insurance en hebben zowel Pega als SAP oplossingen voor CRM, Integratie, Workflow en Case Management.   In deze blog is in een eerste overzicht gegeven van de onderlinge en gezamenlijke kracht van het Pega platform voor Case Management & BPM en de SAP S/4HANA digital core. In een volgende blog gaan wij dieper in op de CRM toepassingen van Pega en hoe het SAP Cloud Platform zich daarvan onderscheidt.