Hybride werken: onhandig of de ideale balans?

Sinds de coronacrisis is hybride werken steeds populairder geworden. De ene dag werk je thuis aan de keukentafel en de andere dag op kantoor. Maar wat zijn de voordelen van hybride werken en hoe richt je het goed in? Vier van onze collega’s nemen je mee in hoe zij hybride werken ervaren én vormgeven.

Goed je werk kunnen doen in een hybride context of samenwerken met collega’s die je niet iedere dag op kantoor ziet, kan een uitdaging zijn. Hybride werken gaat namelijk niet alleen over hoe jij een werkdag of werkweek inricht. Het gaat nog een stapje verder dan dat. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je als organisatie kan laten zien hoe jij de onderlinge samenwerking hebt georganiseerd en ziet waar efficiënte kansen liggen.

Thuiswerken midden in de woonkamer

Voor SAP-Consultant Robin Nawijn is hybride werken een uitkomst. “Ik werk bij APG in Heerlen en daarvoor reis ik een aantal uur. Daarom ben ik er bijna nooit te vinden, alleen op belangrijke planningsdagen.” Deze klant van iQibt geeft Robin de kans om thuis te werken. “Ze hebben begrip voor de afstand en verplichten mij daarom ook niet om naar kantoor te komen. Wel hebben we veel online contact via Teams of de telefoon om elkaar te helpen waar nodig.”

In het midden van zijn studio, heeft Robin een mini kantoorruimte gebouwd. “Ik heb twee grote monitors, een losse muis, toetsenbord en bureaustoel.” Het hybride werken heeft volgens hem veel voordelen. “Ik kan bellen met collega’s zonder een headset te dragen, ik kan hardlopen in de middag, een verse lunch of avondmaaltijd maken en ik kan af en toe een wasje draaien.” Deze voordelen zorgen ervoor dat Robin een redelijk vast ritme heeft iedere dag. “Dit werkt voor mij heel prettig.”

Voorstander van op locatie werken

Ondanks de vele voordelen, werkt SAP Certified Application Associate Daniëlle Rooijakkers toch wel graag op locatie bij de klant of op kantoor bij iQibt. “Ik ben voorstander van het werken op locatie omdat je dan gemakkelijker met je collega’s kunt communiceren en ik vind het leuk om mensen om mij heen te hebben.”

Toch is af en toe thuiswerken ook wel fijn vertelt Daniëlle. “Sinds de coronacrisis hebben we nieuwe bureaus in ons huis waardoor ik een fijne werkplek heb.” En op die werkplek kan Daniëlle – net als op kantoor – gemakkelijk haar wekelijkse dagstart volgen. “Daarnaast heb ik ook nog veel contact met iQibt collega Fenna Hartman omdat we gezamenlijke verantwoordelijkheden hebben. We weten elkaar dus te vinden als het moet!” En als ze dan een keer thuis aan het werk is, heeft ze zicht op een klant van iQibt waar een aantal collega’s werken. “Dan voel ik me toch nog een beetje verbonden!”

Ongestoord werkzaamheden uitvoeren

Momenteel is SAP-Consultant Vijay Binda samen met een aantal collega’s van iQibt bezig met de nazorgfase bij de provincie Utrecht. “De S/4HANA implementatie is daar begin dit jaar live gegaan en daarvoor zijn er op dinsdagen en donderdagen ruimtes gereserveerd waar we kunnen werken.” Deze werkplekken zijn goed ingericht volgens Vijay. “Er staan in hoogte verstelbare bureaus, een monitor, toetsenbord, muis en fijne bureaustoelen.” Voor de overige dagen, kun je daar een werkplek reserveren.

Naast deze vaste werkdagen, kan Vijay ook thuis aan de slag. “Je hoeft niet per se op locatie te zijn als je op die dag geen zaken hebt gepland. Hierdoor kun je dus ongestoord aan geplande werkzaamheden werken, dat is ideaal.” Wel is hij de hele dag zichtbaar. “We werken met Assyst waar meldingen (incidenten of wijzigingsverzoeken) worden geregistreerd en opgepakt. Ook zijn er genoeg momenten dat we contact met elkaar opzoeken om kleine zaken af te stemmen.”

Een ideale balans

Bij verzekeraar a.s.r. werkt SAP-Consultant en IT-architect Maarten den Hartog vanuit iQibt. Hier mag hij thuiswerken wanneer hij wil maar ook op kantoor is er genoeg ruimte en streven ze ernaar om twee dagen fysiek samen te werken. Maar er geldt geen verplichting. “Met ons team hebben we afgesproken om op woensdag en donderdag op kantoor te werken.” Zowel op kantoor als thuis, verloopt de communicatie vaak via Teams. “Ook hebben we een weekstart waarin we zaken doorspreken. En ik heb veel contact met collega’s waarbij we soms de hele dag bellen en ons scherm delen zodat je elkaar verder kunt helpen. Dat werkt fijn.”

Toch is de flexibiliteit van het thuiswerken volgens Maarten wel heel fijn. “Het scheelt enorm in reistijd en die tijd kun je dan weer gebruiken om nog wat huishoudelijke klussen af te ronden.” Thuis heeft hij een fijne ruimte om te werken. “Ik heb een bureau, groot scherm en toetsenbord. Ook al is mijn kamer ook het washok, kan ik er fijn werken!” Maar minstens twee keer in de week naar kantoor, vindt Maarten geen probleem. “Samenwerken gaat dan toch wel wat vlotter en je krijgt ook veel meer mee van wat er speelt bij collega’s. De balans tussen thuiswerken en op kantoor werken, is voor mij dus ideaal.”

Hoe ervaar jij hybride werken? Laat het ons weten via info@iqibt.nl