Domein architect Roy van de Groep: ‘Ik voel me écht onderdeel van de organisatie’

Met een sprong in het diepe, ging Roy van de Groep in 2013 een nieuwe fase van zijn carrière in. Zijn werkgever Valor bundelde haar krachten met iQibt waardoor de organisatie, klanten en collega’s een nieuw gezicht kregen. Nadat hij eerst de spreekwoordelijke kat uit de boom keek, ontdekte Roy al snel dat de mensen – die binnen iQibt werkzaam zijn – een doorslaggevende factor waren. “Uiteindelijk willen we allemaal een boterham verdienen, maar dit kan in principe overal. De prettige collega’s en menselijke maat, maakt werken bij dit bedrijf zo leuk.”

Als domein architect en segment lead Customer Experience (CX) heeft Roy zowel een rol bij de klant als binnen iQibt. “Als specialist probeer ik goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van CX. Tegelijkertijd proberen we binnen iQibt gezamenlijke doelen vast te stellen en te realiseren. Daarnaast werk ik met veel plezier als architect bij een verzekeraar.” Binnen deze rol is Roy verantwoordelijk voor het domein Propositie Management. “Hierbij houd ik me bezig met het proces dat komt kijken bij offertes voor schade- en inkomensverzekeringen.”

Kaders bewaken

Als domein architect is het van belang om de afgesproken kaders te bewaken. “Hierbij kun je denken aan afspraken en richtlijnen over hoe we de betreffende oplossing gebruiken, voor welke onderdelen we dit inzetten en wat de beoogde grenzen daarvan zijn.” De processen hierbinnen probeert men zo veel mogelijk te standaardiseren. “Op die manier zorgen we dat het stabiel en beheersbaar blijft. Hoe meer variabelen je toevoegt, hoe zwakker het fundament wordt.”

Samen met zijn team probeert Roy deze processen in goede banen te leiden. “Ik heb hiervoor een bepaalde verantwoordelijkheid maar ik hoef dit gelukkig niet alleen te doen. In een team van analisten en ontwikkelaars werken wij samen om zo goed mogelijk in te spelen op de vraag van de klant.”

Nieuwe ontwikkelingen

In het team waar Roy zich bevindt hebben ze een generiek toepasbare oplossing neergezet voor ondersteuning van de wensen van de business. “Deze oplossing is volwassen en stabiel maar wordt continu verrijkt met nieuwe functionaliteiten.” Deze functionaliteiten komen bijvoorbeeld voort uit nieuwe wensen, producten of een veranderde wetgeving. “Wat een paar jaar geleden nog niet speelde, kan nu ineens van grote waarde zijn.”

Hier speelt Roy, samen met zijn team, op in. “We zijn doorgaans niet sturend in veranderingen maar krijgen wel de ruimte om advies en bijbehorende argumenten te geven.” Deze ontwikkelingen zorgen af en toe voor uitdagingen. “Dit hangt ervan af hoe groot of klein iets is, wat de impact op anderen in onze ketens is. We kijken altijd of de oplossing generiek toepasbaar is en of anderen er dus ook goed gebruik van kunnen maken. Voor de invulling van heel specifieke wensen met veel impact, zijn we soms wat meer terughoudend. Je stapt dan van het generieke karakter van de oplossing af.”

Creatieve oplossing

De specifieke business vraag wordt dus altijd zo generiek mogelijk gerealiseerd. “Op die manier proberen we de klant tevreden te stellen, het probleem op te lossen en zorgen we ervoor dat nieuwe functionaliteiten breder ingezet kunnen worden.” Hierbij komt vaak creatief denkwerk kijken. “Maar dat is juist leuk! Door goede afwegingen te maken, zoek ik continu naar de wisselwerking tussen business tevredenheid en de genoemde kaders. Want uiteindelijk willen we natuurlijk de klant helpen en een goede oplossing bieden.”

Creatief zijn in oplossingen en toch kwaliteit kunnen bieden, is volgens Roy erg mooi aan zijn werk. Zeker wanneer het gewaardeerd wordt. “De verzekeraar waar ik werk, laat ook vaak aan ons weten dat ze tevreden zijn met het geleverde werk en de geboden oplossing. Het is heel fijn om af en toe zo’n compliment te ontvangen maar ook om te merken dat je betrokken wordt bij het bedrijf. Ik voel me écht onderdeel van de organisatie.”

Fijne match

Een match met de klant waar Roy op dit moment werkt, heeft hij dus zeker. Maar daarnaast is hij ook blij met iQibt als werkgever. “Ze proberen altijd rekening met mij te houden en bekijken goed wat er bij me past. Daarbij is iedereen binnen iQibt professioneel genoeg om het werk goed te doen en heerst er een fijne sfeer onderling. Dit komt door de laagdrempeligheid die dit bedrijf kenmerkt. iQibt heeft zich in de loop der jaren mooi ontwikkeld, zonder de kernwaarden uit het oog te verliezen.”

Hoe de toekomst eruit zal gaan zien, dat weet Roy niet. “Momenteel zit ik prima op mijn plek. Ik ben benieuwd wat de toekomst mij zal brengen maar het belangrijkste streven, is gelukkig zijn!”

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Mail dan naar info@iqibt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *