Grote multinationale bank brengt producten sneller op de markt door optimalisatie

Een grote multinationale bank zocht een manier om producten op het gebied van lenen sneller op de markt te kunnen brengen. Daarnaast wilde het bedrijf deze producten eenvoudiger kunnen beheren. iQibt ondersteunde bij de vernieuwing van het IT-landschap dat de processen voor leningen verzorgt.

Uitdaging

Door de jaren heen zijn verschillende op zichzelf staande systemen ontstaan die elk een deel van de processen uitvoert. Ter vervanging van deze backend-systemen koos de grote multinationale bank voor SAP Banking Services. iQibt ondersteunde de grote multinationale bank bij de implementatie.

Doelstellingen

De grote multinationale bank gaat volledig over op SAP Banking Services om processen voor leningen en zekerheden te ondersteunen. Flexibiliteit in de huidige markt is daarbij de voornaamste doelstelling. Bij deze implementatie zijn twee domeinen van de grote multinationale bank betrokken, Bedrijven en Particulieren. Eén systeem moet de samenwerking tussen deze twee domeinen gaan versterken.

Eén functioneel werkend front- en backend-systeem dat de volledige hypothecaire bedrijfsprocessen ondersteunt, waarbij efficiëntie en kostenbesparing voorop staan. Dat is het doel.

Oplossing

In dit implementatietraject is de SCRUM-methodiek toegepast. Dat is een implementatiemethode waarbij teams in korte sprints, van 1 tot 4 weken, steeds werkende software oplevert. De grote multinationale bank kon op deze manier gaandeweg bepalen op welke manier de processen precies vorm zouden krijgen.

Er is tijdens het traject in drie teams gewerkt:

  • Product Owners
  • Ready Team
  • Done Team

De Product Owners en het Ready Team waren gezamenlijk verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de verschillende bedrijfsprocessen en het opstellen van functionele eisen in de vorm van een User Story. Een User Story beschrijft de functionele mogelijkheden van het systeem. Een expert van iQibt ondersteunde het Ready Team als SAP Banking functioneel consultant.

Het Done Team baseert zich op de prioritering van de Product Owners. Ze zetten de functionele eisen uit de User Stories om in een technisch werkende oplossing. Ook in het Done Team werkte een SAP Banking functioneel consultant van iQibt mee aan de oplossingen. In sprints van drie weken leverde het Done team afhankelijk van de complexiteit meerdere User Stories op.

De implementatie van SAP Banking Services houdt meer in dan alleen de configuratie of ontwikkeling. Ook het opleveren van de benodigde documentatie is onderdeel van het traject. iQibt heeft de grote multinationale bank ondersteund bij de ontwikkeling van:

  • De blauwdruk;
  • Configuratiedocumenten;
  • Functionele- en technische documenten;
  • Testscripts en testresultaten;
  • Supportdocumentatie.

Resultaat

De grote multinationale bank beschikt nu over één systeem voor het complete proces. Vanaf het moment dat de klant een aanvraag doet tot het in beheer nemen en beëindigen van een lening. Dit implementatietraject met de gebruikte SCRUM-methode heeft geleid tot een efficiënt werkende keten.

Daarnaast werkt de nieuwe architectuur kostenbesparend en is beter beheersbaar. Met deze oplossing stelt de grote multinationale bank eenvoudig inzichtelijke rapportages omtrent de hypothecaire verwerking op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *