‘Wij willen de wereld rechtvaardiger maken’

Een onrechtvaardige wereld rechtvaardiger maken. Dit verschil willen Baukje en Gerard van der Wal in Ethiopië maken met GUZO Coffee. Een gezondere economie is daar volgens hen hard nodig. Daarom exporteert GUZO een eindproduct in plaats van een grondstof zoals dat nu normaal is. Rechtvaardigheid, kwaliteit en de meest duurzame koffie, gaan hand in hand. Als investeerder maakt iQibt dit project mede mogelijk. “Daar zijn we erg dankbaar voor.”

De start

Het idee om de wereld rechtvaardiger te maken, start in 2010. Gerard en Baukje ontdekken in dat jaar waar hun roeping ligt en vertrekken voor een jaar naar Afrika. “Hier werkten wij in verschillende landen aan projecten. Daar ontdekten we welk land én aanpak het beste bij ons pastte.” Een jaar later wijzigen ze hun koers en kwamen ze uit in Ethiopië.

De markt werd destijds onderzocht om een verpakkingsfabriek op te richten. Crown Packaging and Plastics wordt niet lang daarna in het leven geroepen. “Voorheen werden cups voor bijvoorbeeld yoghurt geïmporteerd uit het buitenland. Wij zagen dat het belangrijk was om meer banen te creëren en de economie gezonder te maken. Dit houdt in: minder importeren en meer exporteren.” Van 100 procent import maken Baukje en Gerard nu zo’n 70 tot 80 procent lokaal. “Daar werken nu ook ruim tachtig mensen en voor hun leven en dat van hun families maakt dit écht een groot verschil.”

Rechtvaardige wereld

Het thema onrecht blijft Baukje en Gerard bezighouden. Ook al is hun verpakkingsfabriek een succes. “Waarom blijft een groot deel van de wereld arm terwijl er steeds meer rijken zijn? Dit was een vraag die door ons hoofd bleef spoken.” Om ervoor te zorgen dat er nieuwe banen gecreëerd konden worden en de handelsbalans gezonder werd, besloten we niet met onze missie te stoppen.”

Een marktonderzoek en businessplan werden opgezet. “We wilden koffie uit Ethiopië exporteren als eindproduct in plaats van als grondstof. Zo kan de hele productieketen naar Ethiopië verplaatst worden. Dit concept is nieuw dus het was van belang om te onderzoeken of er echt vraag naar zou zijn.” Niet lang daarna ontstond het bedrijf GUZO in Ethiopië. “Hier komt de koffie oorspronkelijk vandaan. Daarom is dit ook nu al het belangrijkste exportproduct en dit wilden we graag uitbreiden.”

Van links naar rechts: Baukje, Robel, Gerard en Mattie (collega in Nederland).

Positief blijven en hoop houden

De afgelopen jaren hebben Baukje en Gerard wel wat tegenslagen gehad, maar eigenlijk past dit ook wel bij de naam GUZO. “Dit betekent namelijk reis en we hebben zeker een mooie maar ook heuvelachtige reis gekend. Het begon met de coronacrisis waardoor we vertraging opliepen. En we liepen tegen allerlei problemen omtrent regelgeving in Ethiopië aan die we van tevoren niet hadden bedacht. Dit komt omdat het een nieuw en uniek concept is.” Toch zijn ze al die jaren positief gebleven. “We hebben een missie voor ogen: de wereld rechtvaardiger maken en daar dragen wij ons steentje graag aan bij.”

Eerste producten op de markt

GUZO was nergens geweest zonder hun investeerders. Daar zijn ze dan ook erg dankbaar voor. “In totaal hebben we tien aandeelhouders waaronder iQibt. Iedereen is totaal verschillend en dat is leuk om te zien. Zij zorgen er mede voor dat dit kan want uiteindelijk zijn we afhankelijk van mensen die die bereid zijn een risico te nemen om een verandering mogelijk te maken.”

De afgelopen maanden stonden in het teken van het blenden en daarna proeven met panels van de verschillende smaken. “Uiteindelijk hebben we drie definitieve blends gekozen waar we erg trots op zijn.” De namen Exotic Habesha, Happy Desta en Strong Anbessa zijn uiteenlopend qua smaak en verkrijgbaar in koffiebonen en gemalen koffie. “Op onze website vind je meer informatie over deze smaken en over de reis die we als organisatie maken.”

Benieuwd naar GUZO, hun reis en de koffie? Kijk dan vooral op https://www.guzo.nl/ waar je de koffie kunt bestellen.